niedziela, 25 stycznia 2015

Mycie roweru. Co to za problem. A może jednak?

     Wielu z nas traktuje jazdę po błocie jako frajdę i urozmaicenie czasem nudnych tras, o ile w butach, na twarzy czy w ogóle wszechobecność błota sprawia czasem przyjemność to dla napędu jest to katorga. Jest jednak wielu zwolenników zabłoconych nie umytych rowerów. Czy to wygląda fajnie? Może. Czy podwyższa samoocenę? Mi nie. Może ktoś po prostu nie ma czasu? Bywa. Tak czy inaczej o ile ramie naszego sprzętu nic nie zaszkodzi (ewentualnie zdarzą się ryski) to napęd cierpi niemiłosiernie, i tym już powinniśmy się zająć. Wiem że czasem po jeździe ciężko znaleźć siły na pucowanie sprzętu. Jest to całkiem normalne… przynajmniej tak sobie wmawiam. Ale gdy już nabierzemy sił możemy zabrać się do roboty.







     Po pierwsze. Mimo wielu zwolenników myjek ciśnieniowych, nie jest to najlepszy pomysł. O ile ktoś używa ich z głową to nie ma jeszcze problemu, gorzej jak leci „po całości”. W rowerze jest wiele miejsc, których woda nie jest najlepszym przyjacielem. Suport, piasty, stery to wszystko jest uszczelnione ale jak atakujemy te miejsca z ciśnieniem strumienia 150 barów z odległości kilkunastu centymetrów  to nawet najlepsze komponenty z czasem skapitulują. 


     Najlepiej myć rower standardowo gąbką i np. szamponem samochodowym czy płynem do mycia naczyń. każdą część po kolei, żmudnie myjemy, najlepiej od góry do dołu by zbędny bród nie ściekał nam na umyte już części i nie zamieniał nas w Syzyfa.


     Dla pedantów istnieje jeszcze wersja ze szczoteczką do zębów. Osobiście raz do roku też staram się wyczyścić rower dokładnie. Szczoteczką można dotrzeć w dużo więcej miejsc niż gąbką ale nie popadajmy w paranoję.

     Podczas czyszczenia warto zainteresować się również linkami przerzutek czy hamulców, Warto przetrzeć je szmatką, może być wilgotna by bród nie dostał się do wnętrza pancerzy co pogorszyłoby działanie przerzutek. Jeżeli bród już się tam zadomowił to czeka nas wymiana linek.


     Po wszystkim możemy spłukać rower. Metoda dowolna - wąż ogrodowy, wiadro, konewka, trąba słonia o ile nie ma ciśnienia jak tzw. "karcher".


     Podsumowując, warto raz na jakiś czas zafundować rowerowi kąpiel, mimo że najważniejszą rzeczą jest napęd to linki, pancerze i hamulce też potrzebują czasami przetarcia. Co do napędu to niedługo pojawi się wpis o jego czyszczeniu i smarowaniu. Polecam i pozdrawiam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz