Przed rozpoczęciem zbierania części i siedzenia na aukcjach internetowych, powinniśmy określić jaki typ roweru chcemy składać. Gdzie na rowerze będziemy jeździć, co nam sprawia radość i ile rozsądku znajduje się w naszej głowie. Także przygotowałem krótki opis typów rowerów.
Od jakiegoś czasu zabierałem się do napisania tego wpisu. Niestety powstawał on w niemiłosiernych męczarniach co przypominało trochę syzyfowe prace - "to bym ujął inaczej" - wiec od nowa - "a może jednak tak jak było?" I tak dalej i tak dalej... Podjąłem jednak w końcu męską decyzję:
Od jakiegoś czasu zabierałem się do napisania tego wpisu. Niestety powstawał on w niemiłosiernych męczarniach co przypominało trochę syzyfowe prace - "to bym ujął inaczej" - wiec od nowa - "a może jednak tak jak było?" I tak dalej i tak dalej... Podjąłem jednak w końcu męską decyzję:
"Pi****lę nie robię".
A tak na serio. Postanowiłem
zająć się tylko i wyłącznie rowerami górskimi. Dlaczego? Bo te najbardziej zaprzątają moją głowę w ciągu dnia przez co często słyszę "znowu mnie nie słuchasz". No nic jest wojna są straty. Postanowiłem że o reszcie typów napiszę kiedy indziej, choć ze względu na
to że jestem urodzonym leniem jest to prawdopodobne tak, jak to że będę kiedyś
jeździł w lajkrze - szczerze wątpię.
Omijam resztę typów bo:
Omijam resztę typów bo:
- MIEJSKIE są przydatne ale nudne.
- Do OSTREGO KOŁA musiałbym zapuścić brodę i chodzić w koszuli w kratkę. A tak na serio to nie czuje tego, wolę piasty 3-biegowe.
- Zamiast SZOSY wystarczą mi dojazdy do pracy i do tego nie muszę golić nóg.
- Przy jeździe BMXem z moim wzrostem mógłbym się z knockoutowac ciosem prosto z K1, kolanem w podbródek.
- TREKKINGI i CROSSY obrywają rykoszetem. Choc muszę przyznać ze lubię rowery typu cross i sam długo takim jeździłem, dopóki cywilizowane szlaki leśne mi wystarczały. Teraz nie wyobrażam sobie crossa jako jedyny rower, dlatego tez nigdy takiego rozwiązania nie polecam młodym eksplodującym energia ludziom.
Tak wiec zamknę się w świecie
lasów gór i wszechobecnego piasku i robali - także, typy rowerów górskich:
Rockrider 340 |
All terrain bike (ATB) - jest to sprzęt dla niedzielnych rowerzystów. Przede wszystkim tani i komfortowy niczym meble z IKEI. Rowery tego typu wyposażane są zazwyczaj w sztywną ramę, amortyzator niskiej klasy (wielu ludzi ochrzciło je mianem uginaczy ;)) o skoku 100mm oraz mało terenowe (zazwyczaj semislicki) opony dające radę w lesie i na asfalcie. Tym co mają na względzie swoje uzębienie i przegrody nosowe, nie polecałbym jednak wjeżdżać w nawet średnio ciężki teren. Po prostu te opony trzymają się podłoża jak małe dziecko rodzica podczas spaceru - nigdy nie wiesz kiedy puści i wpadnie z krzykiem w krzaki. Są to rowery raczej rekreacyjne niż stricte górskie ale mimo wszystko postanowiłem je ująć w zestawieniu bo można na nich
spokojnym tempem zjeździć sporo szlaków górskich.
Przykładowy amatorski film z granic możliwości typowego roweru ATB:
Scott Scale 960 2014 |
Canyon Nerve AL 7.0 |
Filmik z przygotowana zawodników XC do sezonu poniżej:
Dartmoot Primal PRO RED DEVIL |
Giant Trance 27,5 4 |
All mountain fullsupersesion (AM FS) - to moja ulubiona kategoria. Niestety są to już konkretne ale i drogie maszyny. Skok zazwyczaj to 140/140 niektóre z systemami zmiany geometrii i skoku za pomocą manetki aby móc zapieprzać z górki i wspinać się pod górkę ile siły Bozia w nogach dała.
Filmik z jazdy AM poniżej (autor pisze o Enduro, ja jednak uważam to jeszcze za AM):
Romet Tool 27,5 2.0 |
Filmik o Enduro, proszę:
Canyon Torque DHX Rockzone |
Fourcross, dirt jump,
mountain cross - rowery do tych dyscyplin są gdzieś pomiędzy MTB a BMX. Nie
jestem specem od rowerów tego typu, ale z tego co wiem, nikt nie jest w stanie
określić budowy idealnej do tych rowerów, jedni wolą sztywne inni celują w skok
sporo ponad 100mm. Jednak wszyscy są zgodni że rowery te powinny być bardzo
wytrzymałe, musza walczyć z grawitacja i przetrwać setki zderzeń z drzewami,
ścianami czy innymi bezdusznymi napastnikami. Koła to zazwyczaj 26" albo
24" zainteresowani dopowiedzą sobie resztę.
Kontynuując tematy
nieporuszone -
Dlaczego nie napisałem nic o
napędzie? W tym momencie to śliski temat. Coraz nowsze rzeczy wprowadzają i już
nawet w rowerach XC zaczyna królować jedna tarcza z przodu. W każdym typie
roweru możecie spotkać praktycznie wszelakie stopniowanie napędu 1x11, 1x10
2x11 2x10 3x10 3x9 3x8. O tym spróbuje napisać w innym temacie.
Podobnie jest z kołami - nie
ma optymalnych a ciągnięcie tematu teraz, sprawiłoby ze 90% osób wyłączyłoby
ten artykuł. Tak wiec postanowiłem nie przeginać i dawkować wiedzę, wiec będę
szedł po kolei - wpis na ten temat musi
odczekać swoje w kolejce.
To już chyba wszystkie
najpopularniejsze typy rowerów górskich. Jak je rozpoznać? Czasem bywa ciężko.
Na przykład AM i ENDURO zaczynają się przenikać. Pozostaje spojrzeć na stronę
producenta albo zrobić doktorat na sercu roweru i porównać liczby. Postanowiłem
zrobić taką szybką tabelkę ściągę (rowery 27,5 dla rowerzysty około 175-180cm), ale
podstawy geometrii zostawię na następne dzieła literackie.
Także dobrze się zastanówcie nad typem roweru. Mam nadzieję że trochę pomogłem.
Rower
|
Skok [mm]
|
Długość górnej rury [mm]
|
Długość tylnych widełek [mm]
|
Kąt główki
|
Kąt podsiodłowy
|
Rozstaw osi [mm]
|
BB drop - wysokość między osią kół a
osią suportu [mm]
|
ATB
|
80-100
|
570 - 595
|
430 - 445
|
70 - 72
|
71 - 73
|
1050 - 1080
|
+40
- +50
|
XC
|
100-120
|
605 - 625
|
423 - 430
|
69 - 72
|
72 - 73,5
|
1098 - 1109
|
+30 - +45
|
AM
|
120-140
|
600 - 620
|
425 - 440
|
67 - 69
|
71 - 73
|
1080 - 1180
|
+15 - +40
|
ENDURO
|
140-160
|
580 - 610
|
423-450
|
65 - 67
|
71 - 76
|
1080 - 1210
|
-5 - +15
|
DH
|
200
|
591 - 620
|
423 - 440
|
62 - 64
|
65 - 74
|
1200 - 1260
|
-5 - +10
|
Także dobrze się zastanówcie nad typem roweru. Mam nadzieję że trochę pomogłem.
PS. Chętnie posłucham uwag co do tekstu, tabelki i ewentualnie naniosę zmiany więc walcie śmiało :).
Zapomniałeś o rowerach fr :)
OdpowiedzUsuń